کلاس ششم دلفان
ششمی ها 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

 

imam zaman 074

 

شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) رابه ساحت مقدس حضرت مهدی موعود(عج)وعموم شیعیان تسلیت عرض می نمائیم...

[ ۱۳٩۱/۱٠/۳٠ ] [ ۱۱:٥٠ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

شخصی یهودی به حضور امام علی (ع) آمد و پرسید :

عددی را بفرمایید که قابل قسمت بر اعداد 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ، 9 ، 10 باشد بی آنکه باقی مانده داشته باشد ؟

امام علی (ع) بی درنگ به او فرمود : « اِضرب ایّام اَسبوعَک فی ایّام سِنَتِک »

یعنی روزهای هفته را در روزهای یک سال خودت ضرب کن که حاضل ضرب آن ، قابل قسمت بر همه اعداد مذکور و بدون باقیمانده می باشد !

سؤال کننده 7 را در 360 ( ایام سال ) ضرب کرد . حاصل ضرب آن 2520 شد .

این عدد را بر 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ، 9 ، 10 تقسیم کرد و دید بر همه ی این اعداد قابل قسمت است بدون آنکه باقی بیاورد .

[ ۱۳٩۱/۱٠/۳٠ ] [ ۱۱:٥٠ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

و مسافر برای صرف غذا در بین راهی استراحت میکردند
یکی از انها 5 نان داشت و دیگری 3 نان.
مسافر سومی از راه رسید و از دو مسافر دیگر تقاضای نمود که او را در غذای خودشان شریک کنند
مسافر سومی نان های مسافر اولی و دومی را به سه قسمت تقسیم نمود و هر کدام از مسافرها به اندازه یکسان از نانها خوردند.
بعد از صرف غذا مسافر سومی به دو مسافر اولی و دومی 8 درهم داد و رفت
مسافر اولی که 5 قرص نان داشت به مسافر دومی گفت که سهم من 5 درهم می شود و سهم تو 3 درهم این یه تقسیم عادلانه است
مسافر دومی این تقسیم بندی را رد کرد و اصرار کرد که 8 درهم به طور مساوی بینشان تقسیم شود
این نزاع به نزد امام علی(ع) برای داوری برده شد
امام علی(ع) از مسافر دومی درخواست کرد که 3 درهم را بپذیرد و به او گفت رفیق تو بسیار منصف عمل کرده است
مسافر دومی این را رد کرد و گفت که او فقط 4 درهم قبول میکند
در این زمان امام علی(ع) به مسافر دومی پاسخ داد که سهم تو فقط 1 درهم می شود چون که شماها بین خود 8 نان داشته اید و هر نان به 3 قسمت تقسیم شده است بنابراین شماها
24 قسمت مساوی نان داشته اید
3 نانی که تو داشتی به 9 قسمت تقسیم شده و تو 8 قسمت ان را خورده ای و 1 قسمت از نانها به مسافر سومی داده ای
ولی رفیق تو 5 نان را داشته و نانهایش به 3 قسمت تقسیم شده و به 15 قسمت تبدیل شده
او (مسافر اولی) 8 قسمت از نانها را خورده و 7 قسمت آن را به مهمان(مسافر سومی)داده
به این ترتیب مهمان از نانهای تو 1 قسمت را سهیم شده و 7 قسمت از نانهای رفیق تو
بنابراین تو باید 1 درهم را بگیری و رفیق تو 7 درهم را دریافت کند.

[ ۱۳٩۱/۱٠/۳٠ ] [ ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 

در یادگیری درس ریاضی ، انگیزه فراتر از ضریب هوشی

 

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ضریب هوشی دانش‌آموزان، عامل تعیین‌کننده‌ی پیشرفت ریاضی آن‌ها نیست، بلکه نقش اصلی در این زمینه بر عهده‌ی انگیزه و عادات مطالعه است.


منظور از عادات مطالعه ، روش درس خواندن و تکرار و مرور است .


این تحقیق توسط محققان دانشگاه‌های مونیخ و بیلفلد صورت گرفته است. «کومورایاما» محقق فوق دکترای روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا (که در مقام سرپرست این تحقیق در دانشگاه مونیخ حضور داشته است) می‌گوید: «در حالی که میزان ضریب هوشی در مراحل اولیه‌ی گسترش مهارت‌های ریاضی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، در مراحل بعدی گسترش این مهارت‌ها، انگیزه و عادات مطالعه نقش مهم‌تری دارند.»

مورایاما و همکارانش اطلاعات مربوط به یک تحقیق ۶ساله‌ی آلمانی را که در خصوص ارزیابی مهارت‌های ریاضی ۳۵۲۰دانش‌آموز پایه‌های ۵ تا ۱۰ صورت گرفته بود بررسی کردند. آن‌ها به ارزیابی میزان  نقش انگیزه، عادات مطالعه و ضریب هوشی دانش‌آموزان در رشد ریاضی آن‌ها در یک دوره‌ی ‌۵ ساله پرداختند.

نتایج بررسی نشان داد ضریب هوشی فقط در مراحل اولیه‌ی رشد مهارت‌های ریاضی، عاملی تعیین‌ کننده است. در مراحل بعدی این روند، منحنی یادگیری مهارت‌های دانش‌آموزان تابع انگیزه و عادات مطالعه‌ی آن‌هاست. زمانی که آن‌ها احساس می‌کنند در این درس توانایی دارند فقط داشتن انگیزه‌های قوی درونی، به‌کارگیری مهارت‌هایی مانند حفظ کردن، توضیح دادن و ایجاد ارتباط با موضوعات دیگر می‌تواند به رشد ریاضی آن‌ها کمک کند. جالب این است که در این مرحله، رشد ریاضی دانش‌آموزان هیچ ربطی به ضریب هوشی آن‌ها ندارد.

مورایاما می‌گوید: «تحقیق ما نشان داد که توانایی دانش‌آموزان در یادگیری ریاضی مربوط به عواملی است که ماحصل آموزش است. آن بخش از برنامه‌های آموزشی که مبتنی بر انگیزه و عادات مطالعه‌ی دانش‌آموزان است می‌تواند راهکار مناسبی برای پیشرفت آن‌ها در درس ریاضی، مانند درس‌های دیگر، باشد.»

[ ۱۳٩۱/۱٠/۳٠ ] [ ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

نرم افزار آزمون سازی ضرب

شما همکاران گرامی به وسیله ی این نرم افزار دیگه نیازی نیست وقت بذارید و آزمون واسه ضرب تهیه کنید، چون این نرم افزار خودش واستون آزمون تهیه می کنه ( البته ضرب های یک رقمی) و قادر به پرینت گرفتن هم هست.


 

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٩ ] [ ۱۱:٢٢ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٩ ] [ ٢:۳٥ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

کمک کنید تا فرزندتان تکالیفش را فراموش نکند


همانطور که بسیاری از والدین می‌دانند، ممکن است اتفاقات بسیاری بین خانه و مدرسه روی دهد. شاید تکالیف در اتوبوس جا بماند و... یا شاید فرزندتان به شما بگوید تکلیف ندارد و بعدازظهر با ناراحتی بگوید یادش آمده باید یک انشاء برای فردا صبح آماده کند! در این مواقع باید به فرزند فراموشکار خود یک دفتر یادداشت بدهید یا با یک مقوا کیف او را به ۲بخش تقسیم کنید و تکالیف روزانه را در قسمت جلوتر قرار دهید و تکالیف هفتگی و مربوط به پروژه یا گزارش را در قسمت عقب‌تر از آن بگذارید.

 

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٩ ] [ ٢:۳۱ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 

داستان مرگ و زندگی از دیر باز مورد پرسش کودکان بوده و هست . نکته ای که باید به ان توجه کنیم آثار حیات ما بر موجودات و اطرافیان ماست . در این داستان مرگ نی نه پایان راه نی ، بلکه آغازی برای تولد نیستان است .

 


میمونهای گرانبها

آیا اشیا و موجودات پیرامون ما ذاتا دارای ارزش هستند یا اینکه ما به دلخواه خود برای آنها ارزش و مقیاسهایی قرار داده ایم .

 

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٦ ] [ ۱:٢٤ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

دانلود نکات مهم فصل 7 مطالعات اجتماعی پایه ششم 1

این انیمیشن  زیبا می تواند  به عنوان مکمل درس 10 کتاب هدیه های آسمان دوم  که اهل بیت پیامبر نام دارد استفاده گردد.

  امیدوارم که برای شما همکاران عزیز مفید واقع شود . این کارتون را می توانید از لینک زیر دانلود نمایید .


[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٦ ] [ ۱٢:٤٩ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

فرض کنید می خواهیم حاصل ضرب 5×6 را حساب کنیم . انگشت های هر دو دست را باز می کنیم . بعد می گوییم : چون یکی از عددها 5 است ، پس هر پنج انگشت دست چپ را باز نگاه می داریم . چون عدد دیگر 6 است و شش یک واحد از پنج بیش تر است پس یک انگشت دست راست را تا می کنیم . آن وقت حاصل ضرب شماره انگشت هایی را که تا نکرده ایم به دست می آوریم . دست چپ پنج انگشت باز دارد و دست راست چهار انگشت باز ، پس 20= 5×4 . بعد در برابر هر انگشت تا کرده، ده واحد به این حاصل ضرب اضافه می کنیم . در این مثال، چون یک انگشت تا کرده بودیم ، پس 10 را به 20 اضافه می کنیم ، می شود 30 .

AWT IMAGE

حالا فرض کنید می خواهیم حاصل ضرب 7×6 را به دست آوریم . انگشت های هر دو دست را باز می کنیم . چون 6 یک واحد از پنج بیش تر است ، پس یکی از انگشت های دست چپ را تا می کنیم . چون 7 دو واحد بیش تر ا ز پنج است ، پس دو تا از انگشت های دست راست را تا می کنیم . حالا 4 تا از انگشت های دست چپ و 3 تا از انگشت های دست راست باز است . حاصل ضرب 4×3 را به دست می آوریم که می شود 12 . آن وقت برای هر انگشتی که تا کرده ایم 10 واحد به این حاصل ضرب اضافه می کنیم . در این مثال چون سه انگشت تا کرده داریم ، 30 واحد به 12 اضافه می کنیم ، حاصل 42 می شود . پس : 42 = 30 + 3 × 4=6× 7

AWT IMAGE

حالا یک مثال دیگر می آورم؛ فرض کنید می خواهیم حاصل ضرب 8× 7 را به دست آوریم . انگشت ای هر دو دست را باز می کنیم . چون عدد 8 سه واحد از پنج بیش تر است ، پس 3 تا از انگشت های دست چپ را تا می کنیم . چون عدد 7 دو واحد از پنج بیش تر است ، پس 2 تا از انگشت های دست راست را تا می کنیم . حاصل ضرب انگشت های باز هر دو دست ، یعنی 2× 3 را به دست می آوریم که می شود 6 چون روی هم رفته پنج انگشت از هر دو دست را تا کرده ایم ، 50 واحد به این حاصل ضرب اضافه می کنیم . حاصل 56 می شود؛ یعنی: 56 = 50 +.3 × 2= 7×8

AWT IMAGE

برگرفته از مجله ‍پیک‍‍‍‍‍‍ نوجوان : شماره 2 / دوره سوم/ نیمه دوم مهرماه 1353

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ ] [ ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٤ ] [ ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]


آذربایجان: آتورپاتکان نگهدار آتش است(فارسی دری)
آرژانتین: سرزمین نقره(اسپانیایی)
آفریقای جنوبی: سرزمین بدون سرما (آفتاب) جنوبی(لاتین،یونانی)
آفریقای مرکزی: سرزمین بدون سرما(آفتاب)مرکزی(لاتین،یونانی)
آلبانی: سرزمین کوهنشینان
آلمان: سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن(فرانسوی – ژرمنی)
آنگولا: از واژه نگولا که لقب فرمانروایان محلی بود
اتریش: شاهنشاهی شرق(ژرمنی)
اتیوپی: سرزمین چهره سوختگان(یونانی)
ارمنستان: سرزمین فرزندان ارمن،نام نبیره نوح(ع)(فارسی دری)
ازبکستان: سرزمین خودسالارها(سغدی، ترکی، فارسی دری)
اسپانیا: سرزمین خرگوش کوهی(فنیقی)
استرالیا: سرزمین جنوبی( لاتین)
استونی: راه شرقی(ژرمنی)
اسرائیل: جنگیده با خدا(عبری)
اسکاتلند: سرزمین اسکات ها البته در لاتین قوم گائل را گویند.(لاتین)
افغانستان: سرزمین قوم افغان( فارسیدری)
اکوادور: خط استوا(اسپانیایی)
الجزایر: جزیره ها(عربی)
السالوادور: رهایی بخش مقدس(اسپانیایی)
امارات متحده عربی: شاهزاده نشین های یکپارچه عربی(عربی)
اندونزی: مجمع الجزایر هند(فرانسوی)
انگلیس: سرزمین قوم آنگل(ژرمنی)
اوروگوئه: شرقی
اوکراین: منطقه مرزی(اسلاوی)
ایالات متحده امریکا: از نام آمریگو وسپوچی دریانورد ایتالیایی
ایتالیا: شاید به معنی ایزد گوساله(یونانی)
ایران: سرزمین نجیب زادگان(آریاییان)(فارسی دری)
ایرلند: سرزمین قوم ایر(شاید هم معنی با آریا)(انگلیسی)
ایسلند: سرزمین یخ(ایسلندی)
بحرین: دو دریا(عربی)


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۳ ] [ ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 


خوش‌خطی از جمله صفاتی است که برخی آن را ارثی می‌دانند. می‌توان شواهدی برای اثبات این مدعا یافت. اما ذاتی بودن خط‌خوش به آن معنا نیست که این صفت قابل یادگیری نباشد.
در واقع می‌توان از ابتدا که بچه‌ها دبستان می‌روند، با توجه به یک رشته ملاحظات و انجام تمرین‌هایی چند، دانش‌آموزان را به اهمیت خط خوش واقف و این قابلیت را در آنان تقویت کرد.

در مطلبی که در پی می‌آید، آموزگاری توصیه‌هایی را برای واداشتن دانش‌آموزان از بدخطی و تشویق آنان به خوش‌خطی عرضه می‌کند. مخاطب برخی از این توصیه‌ها آموزگاران و  والدین و برخی دیگر خود دانش‌آموزان است. نویسنده معتقد است توجه به نگارش دانش‌آموزان از همان سال‌های اولیه دبستان مورد توجه قرار بگیرد.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۳ ] [ ٢:٢۱ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۳ ] [ ۱:۳٠ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایل داکیومنت و اسلاید روش گاوس برای تقسیم دایره به ۵ قسمت فقط با استفاده از پرگار را می توانید از لینک های زیر دریافت کنید .

برای دریافت فایل داکیومنت  تقسیم دایره به ۵ قسمت کلیک کنید .

 

برای دریافت اسلاید تقسیم دایره به ۵ قسمت (اسلاید) کلیک کنید .

شکل های صفحه گسترده آماده شده توسط سایت korthalsaltes هست که شکل گسترده تعدادی از چند وجهی ها را در قالب PDF آماده کرده و فقط کافی است آن ها را چاپ کنید


[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۳ ] [ ۱:۱۱ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

دانلود چگونه مانند یک ریاضیدان بیاندیشیم

یاد ایام دانش آموزی بخیر

شروع سال   یک هفته بعد     دو هفته بعد         قبل از میانترم
                                 

در طول امتحان میان ترم      بعد از امتحان میان ترم      قبل از امتحان .

                                                         

اطلاع از برنامه پایان ترم          ۷ روز قبل از پایان ترم        ۶ روز قبل از پایان ترم

                                                     

۵ روز قبل از پایان ترم        ۴ روز قبل از پایان ترم             ۲ روز قبل از پایان ترم

                                                    

۱ روز قبل از پایان ترم          شب قبل از امتحان           ۱ ساعت قبل از امتحان

                                                  

                   در طول امتحان          هنگام خروج از سالن امتحان


                                         

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۳ ] [ ۱:٠٦ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

روش رسم:دهانه ی پرگار را به اندازه ی بیش تر از نصف طول پاره خط باز کرده،به مرکزهای دو سر پاره خط،دو کمان می زنیم.خط گذرا از نقاط تلاقی این دو کمان،عمود منصف پاره خط مزبور است.  

 

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۳ ] [ ۱٢:٥۸ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
Google

آیا میدانید google به چه معنی است؟ Google از کلمه Googol گرفته شده است. Googol هم اسم مستعار یک عدد است که توسط «میلتون سیروتا» نامگذاری شده است.عدد مذکور «ده به توان صد» است(به بزرگی این عدد دقت کنید) 
انتخاب گوگل جنبه شعاری دارد.به این مفهوم که گوگل قصد دارد تا سرویسها و خدمات و اهداف خود را به تمام جهان گسترش دهد. 
به عدد «ده به توان ده به توان صد» گوگل پلکس(Googolplex) میگویند. 
و به عدد «ده به توان ده به توان ده به توان صد»گوگل دوپلکس 
(Googolduplex) میگویند

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٢ ] [ ۱٠:٤٤ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

ضرب سریع اعداد زیر 20 در ایکی ثانیه؟!

 

 

مرحله1:یک از اعداد را با یکان عدد دیگر جمع می کنیم.

 

مرحله2:جلوی عدد بدست آمده صفر می زاریم.

 

مرحله3: یکان های دو عدد را  در هم ضرب می کنیم.

 

مرحله4:اعداد مراحل 2 و 3 را با هم  جمه می کنیم.

 

       16×13=      16+3                 190                    18                  208

 

15×17=      15+7                 220                    35                  255

 

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٢ ] [ ۱۱:٤۳ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

جهانی از مفاهیم انتزاعی، فرمول هایی که باید به حافظه سپرد، تمرین ها و مهارت های خسته کننده و تکالیف منزلی که اغلب نامفهوم به نظر می رسند، برای پدران و مادرانی که چنین پیش زمینه یی از ریاضیات دارند، پیوند بین ریاضی و زندگی واقعی غیرممکن به نظر می رسد. اما خوشبختانه برای فرزندان ما آموزش ریاضی به اندازه چشمگیری بهبود یافته است.
امروزه ریاضیات با رویکرد عملی و کل نگر (مفهومی) آموزش داده می شود. برای مثال، دانش آموزان به جای آن که جدول ضرب را به حافظه بسپارند، با استفاده از چیزهایی که می توانند لمس کنند و حس کنند، شیوه های ضرب کردن را بررسی می کنند یا آنان می توانند با دوستانشان آزمایش هایی انجام دهند و ببینند سه کودک که هر کدام دو مداد در دست دارند، در مجموع شش عدد مداد به همراه دارند.
ما پدران و مادران، پیوسته از آموزگاران و رسانه ها می شنویم که خواندن مطالب جالب برای فرزندانمان چه اندازه اهمیت دارد. با وجود این، هنگامی که به ریاضی می رسیم، بسیار کم سخن می گوییم.
بنابراین، باید در پی راه هایی باشیم که آموزش ریاضیات را در منزل بسط دهیم. ما باید ریاضیات را برای فرزندانمان واقعی سازیم. فعالیت های زیر می توانند به شما کمک کنند تا به کودکانتان نشان دهید که ریاضیات بخش زیادی از زندگی روزانه ما را تشکیل می دهد. 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٢ ] [ ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

برای آنکه بتوانید ریاضی را بهتر بخوانید، بهتر بفهمید،

بهتر یاد بگیرید و بیشتر با آن دوست شوید بیست نکته

زیر را بخوانید و به کار ببرید.


۱-به خاطر داشته باشید که یادگیری درس ریاضی حتما

باید در کلاس انجام گیرد زیرا یادگیری این درس به شدت

وابسته به معلم است.

۲- برای یادگرفتن ریاضیات داشتن تمرکز الزامی است.

پس به هنگام یادگیری سر تا پا گوش باشید. به ویژه

اینکه دبیر ریاضی از معدود دبیران پشت به کلاس است

زیرا دائما مجبور به استفاده از تخته برای نوشتن است.

۳- به توضیحات دبیر یا مدرس ریاضی باید کاملا دقت کنید

زیرا چکیده ی چند سال تجربه و انتقال مطلب به همراه

منطبق ریاضیاتی درس را تواما ارائه می کند.

۴- مراحل محاسباتی هر تمرین را به زبان خودتان برای

خودتان بازگویی کنید و راهنما و خود آموز خاص خودتان

را در هر مبحث بنویسید.

۵- از عدم توانایی یا مهارتتان در حل تمرینها و مسائل

نترسید و دلسرد نشوید بلکه با شعف تمام با آن برخورد

کنید زیرا با پی بردن به ضعف ها و نقص هایتان نیمی

از عیب را رفع کرده اید.

۶- به هنگام حل تمرین حدس بزنید که چگونه سؤال یا

سؤالات مشابهی ممکن است در امتحان بیابید.

۷- در انجام تمرینهای هندسه، درک این که قضیه از

شما چه چیزی را می خواهد، مهم است. هر چه

راههای بیشتر و جدیدتری برای بیان محتوای قضایا،

تعاریف و اصول موضوعه پیدا کنید، هندسه را بهتر فهمیده اید.

۸- ریاضی سیری پلکانی دارد.بنابراین آمادگی مهارتی

در انجام مفاهیم قبلا آموخته شده و درک آنها پیش نیاز

درک مفاهیم ریاضی بعدی است.

۹- در کلاس درس ریاضی فعال باشید. دقت کنید، سؤال

کنید تمرین کنید، مراحل محاسباتی را ثبت کنید.

۱۰-موقع یادگیری تلاش کنید ساختار ریاضی، ارتباطات،

روابط اجزاء و منطبق ریاضی حاکم بر آن، کاربردها و سایر

ویژگی های نظری مطلب را بفهمید.

۱۱- با خودسنجی در تمرین های ریاضی، بلافاصله علل

ناکامی و عدم موفقیت خودتان در مقابله با تمرین را

ریشه یابی کنید مثلا این ناکامی ناشی از این باشد که:

الف) در درک و فهم ریاضیاتی تمرین مورد نظر مشکل دارید.

ب) در حل تمرین یا تمرین های مورد نظر مشکل دارید.

ج) تمرین هایی که انجام داده اید به حد کفایت و لازم نبوده است.

۱۲- تمرین های ریاضی را یک ضرورت و نه اجبار تلقی کنید

و با داشتن نگرش مثبت به این تکالیف و هدفمند بودن از

تمرین های ریاضی استفاده بیشتری ببرید.

۱۳- فقط به تمرین های موجود در کتاب درسی بسنده

نکنید بلکه از کتاب های ویژه حل تمرین یا به اصطلاح

کتاب کار هم استفاده کنید.

۱۴- اصل اساسی در انجام تمرین های ریاضی استفاده

از استدلال قیاسی است نسبت به این مساله حساس

و واقف باشید تا سرعت کارتان زیاد شود.

۱۵- هیچ گاه به هنگام خستگی به ادامه تمرین ریاضی

نپردازید زیرا خستگی باعث کاهش دقت و تمرکزتان

شده و ضریب خطاها و ناکامیتان را بالا می برد.

۱۶- ریاضی مثل هر علم دیگری زبان خاص خودش را دارد.

این زبان را بفهمید و بیاموزید تا از ارتباط با ریاضی لذت

بیشتری ببرید. زبان ریاضی مجموعه ای از اعداد، علائم

و نمادها، حروف، اشکال و روابط بین آنهاست.

۱۷- یکی از موانع درک ریاضی، نداشتن تصور ریاضیاتی

مثبت از خود است. این موانع ممکن است در درک

ریاضی، در تمرین ریاضی، در امتحان ریاضی دادن یا در

تست ریاضی زدن باشد. با تلاش و تمرین سعی کنید

بر این موانع غلبه کنید.

۱۸-اصول حل مساله را یاد بگیرید و به کار ببرید. این

اصول شامل موارد زیر است:

۱) مساله را بفهمید. یعنی فرض ها و شروط مسأله

را درک کنید. داده ها و مجهول ها را روی کاغذ بیاورید،

ترسیم کنید یا مجسم کنید.

۲)ارتباط منطقی میان داده ها، شروط مسأله و مجهول

را پیدا کنید.

۳) راه حل ها را پیدا کنید.

۴) عملیات را اجرا کنید و محاسبات لازم را انجام دهید.

۵) جوابهای به دست آمده را وارسی کنید و از صحت آنها

مطمئن شوید.

۶) راه حل های کوتاه تر یا متفاوت را پیدا کنید.

۱۹- هرگز قبل از حصول اطمینان از یادگیری متن و

جوهره ی درس به سراغ انجام تمرین نروید زیرا احتمال

ناکام شدن و عدم موفقیت تان زیاد خواهد بود.

۲۰- هرگز به سراغ حل المسائل نروید مگر آنکه قبلا:

۱-کتاب درسی را خوانده باشید.

۲-جزوه درسی تان را دقیق مطالعه کرده باشید.

۳-از کتاب کمک درسی یا نوار یا سی دی آموزشی

استفاده کرده باشید.

۴-از معلم تان برای رفع اشکال کمک گرفته باشید.

۵-به دوستانتان یا همکلاسی های برتر برای رفع اشکال

مراجعه کرده باشید.

۶-از اعضاء خانواده یا دیگران کمک گرفته باشید.

                                                                    موفق باشید.

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۱ ] [ ٦:٤٦ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
 

 

سالگرد رحلت جانگداز رسول گرامى اسلام خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفى

(صلى الله علیه  وآله) و شهادت حضرت امام حسن مجتبى و

حضرت على بن موسى الرضا(علیهم السلام) را به

 تمامى مسلمانان و دوستداران پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و

امامان معصوم تسلیت مى گوییم.     

 

کارت پستال درخواستی طراحان

کارت پستال درخواستی طراحان

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢۱ ] [ ٦:٤٥ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

فصل اول - کسر متعارفی ۱

 

فصل دوم - کسر متعارفی ۲

 

 

 

فصل چهارم - عدد تقریبی  (فصل اول)

 

فصل چهارم - عدد تقریبی (فصل دوم)

 

فصل پنجم - نسبت ، تناسب و درصد

(فصل اول)

 

منبع : کلاس مهر

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٠ ] [ ۱۱:٢٦ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٠ ] [ ۱۱:٠۱ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]


سوالات درس سیزدهم اجتماعی ششم ابتدایی


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٠ ] [ ۳:۳٠ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٠ ] [ ۳:۳٠ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 

    

سوالات متن درس هفتم علوم تجربی (ورزش و نیرو 2) بخش اول

1

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢٠ ] [ ۳:٢٠ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

مسی با چهارمین توپ طلا افسانه ای شد

مسی برای چهارمین بار بهترین بازیکن جهان شد

 

 

مراسم اهدای توپ طلای فوتبال امشب در زوریخ سوییس برگزار شد و ستاره آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا با کسب چهارمین توپ طلای پیاپی نام خود را در تاریخ فوتبال جهان جاودانه کرد، به این ترتیب مسی پس از شکستن رکورد گرد مولر آلمانی، این‌بار رکورد رونالدو برزیلی و زیدان فرانسوی را هم شکست.

در مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال جهان که در نیون سوئیس برگزار شد، مطابق انتظار بسیاری از کارشناسان، لیونل مسی، مهاجم آرژانتینی تیم فوتبال بارسلونا، با کنار زدن رونالدو و هم‌تیمی‌اش اینیستا بار دیگر عنوان بهترین بازیکن فوتبال جهان و جایزه توپ طلا را از آن خود کرد.

به گزارش «تابناک»، مسی که در سال 2012 در مجموع 91 گل به ثمر رسانده از بازیکنانی مثل زین‌الدین زیدان و رونالدو برزیلی که هر کدام سه بار به عنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب شده‌اند، پیشی گرفت.

پیش از این مسی در سال‌های 2009، 2010 و 2011 نیز این عنوان را به دست آورده بود. وی در سال 2012 در رقابت‌های جام حذفی قهرمان شد اما در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا نتوانست به عنوان تیمی دست پیدا کند. هرچند در هر دوی این رقابت‌ها توانست عنوان آقای گلی را به خود اختصاص دهد.

فوق ستاره بارسلونا که در سال 2012 انواع و اقسام رکوردها را شکست با رسیدن به چهارمین توپ طلای متوالی در این زمینه نیز رکورد جدیدی از خود برجای گذاشت.

مسی در این سال در تیم ملی آرژانتین نیز بر خلاف سال‌های گذشته عملکرد قابل قبولی داشت و توانست 12 گل برای تیم ملی کشورش به ثمر برساند.

فوق ستاره فوتبال جهان جایزه خود را از دستان کاناوارو دریافت کرد.

توپ طلای اروپا جایزه ای بود که مجله فرانسوی فرانس فوتبال از 1956 به بهترین بازیکن اروپا اعطا می کرد. این جایزه تا سال 2009 به بازیکن منتخب مجله فرانس فوتبال اعطا می شد اما از آنجا که از سال 1991 فیفا نیز بهترین بازیکن جهان را انتخاب کرد. اعطای موازی این دو جایزه، تا حدی از اعتبار آنها می کاست و به همین دلیل از سال 2010، این دو جایزه ادغام شدند و جایزه توپ طلای فیفا از دل آنها بیرون آمد.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم برترین های فوتبال جهان به شرح زیر معرفی شدند:


 منبع وحید لطفی


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٩ ] [ ٢:۳۳ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٩ ] [ ٢:٢٧ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

به گزارش معاونت آموزش ابتدایی، بخشنامه شماره 175606/200 مورخ 15/8/91 در خصوص اجرای طرح پروژه های علمی دانش آموزان (جشنواره جابربن حیان) با عنایت به تغییر ساختار آموزشی و اضافه شدن پایه ششم در دوره ابتدایی، اصلاح و به استان ها ارسال گردید.

راهنمای پروژه علمی جشنواره جابربن حیان در ادامه مطلب


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱۸ ] [ ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱۸ ] [ ٢:٢۸ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
دانلود فیلم آموزشی

منبع: پایه ششم، دبستان شاهد بندر انزلی

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٧ ] [ ۱:۱٩ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

فایل های درس ریاضی ششم  بصورت انیمیشن

تمرین های فصل 1 و2 و3

از وبسایت Amouzeshriaz.ir

به صورت کامل

دانلود کنید

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٦ ] [ ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٥ ] [ ٢:۳٧ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

عدد پی از عددهای ثابت ریاضی و تقریباً برابر با ۳٫۱۴۱۵۹ است. این عدد را با علامت π نشان می‌دهند. عدد پی عددی حقیقی و گُنگ است که نسبت محیط دایره به قطر آن را در هندسه‌ی اقلیدسی مشخص می‌کند و کاربردهای فراوانی در ریاضیات، فیزیک و مهندسی دارد. عدد پی همچنین به ثابت ارشمیدس نیز معروف است.

File:Pi-unrolled-720.gif

 

  1. مردی که دنیا یش عدد پی بود

 دایره‌ای به شعاع ۱ واحد در نظر بگیرید . همان طور که در شکل زیر می‌بینیم مساحت چند ضلعی‌های منتظم محاط در این دایره با افزایش تعداد ضلع‌ها به سمت مساحت دایره که همانا عدد پی می‌باشد ، نزدیک و نزدیک تر می‌شوند .

ریاضی سرا            www.riazisara.ir 

۳٫۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵

۸۹۷۹۳۲۳۸۴۶

۲۶۴۳۳۸۳۲۷۹ ۵۰۲۸۸۴۱۹۷۱ ۶۹۳۹۹۳۷۵۱۰

۵۸۲۰۹۷۴۹۴۴ ۵۹۲۳۰۷۸۱۶۴ ۰۶۲۸۶۲۰۸۹۹ ۸۶۲۸۰۳۴۸۲۵ ۳۴۲۱۱۷۰۶۷۹ ۸۲۱۴۸۰۸۶۵۱ ۳۲۸۲۳۰۶۶۴۷ ۰۹۳۸۴۴۶۰۹۵ ۵۰۵۸۲۲۳۱۷۲ ۵۳۵۹۴۰۸۱۲۸ ۴۸۱۱۱۷۴۵۰۲ ۸۴۱۰۲۷۰۱۹۳ ۸۵۲۱۱۰۵۵۵۹ ۶۴۴۶۲۲۹۴۸۹ ۵۴۹۳۰۳۸۱۹۶ ۴۴۲۸۸۱۰۹۷۵ ۶۶۵۹۳۳۴۴۶۱ ۲۸۴۷۵۶۴۸۲۳ ۳۷۸۶۷۸۳۱۶۵ ۲۷۱۲۰۱۹۰۹۱ ۴۵۶۴۸۵۶۶۹۲ ۳۴۶۰۳۴۸۶۱۰ ۴۵۴۳۲۶۶۴۸۲ ۱۳۳۹۳۶۰۷۲۶ ۰۲۴۹۱۴۱۲۷۳ ۷۲۴۵۸۷۰۰۶۶ ۰۶۳۱۵۵۸۸۱۷ ۴۸۸۱۵۲۰۹۲۰ ۹۶۲۸۲۹۲۵۴۰ ۹۱۷۱۵۳۶۴۳۶ ۷۸۹۲۵۹۰۳۶۰ ۰۱۱۳۳۰۵۳۰۵ ۴۸۸۲۰۴۶۶۵۲ ۱۳۸۴۱۴۶۹۵۱ ۹۴۱۵۱۱۶۰۹۴ ۳۳۰۵۷۲۷۰۳۶ ۵۷۵۹۵۹۱۹۵۳ ۰۹۲۱۸۶۱۱۷۳ ۸۱۹۳۲۶۱۱۷۹ ۳۱۰۵۱۱۸۵۴۸ ۰۷۴۴۶۲۳۷۹۹ ۶۲۷۴۹۵۶۷۳۵ ۱۸۸۵۷۵۲۷۲۴ ۸۹۱۲۲۷۹۳۸۱ ۸۳۰۱۱۹۴۹۱۲ ۹۸۳۳۶۷۳۳۶۲ ۴۴۰۶۵۶۶۴۳۰ ۸۶۰۲۱۳۹۴۹۴ ۶۳۹۵۲۲۴۷۳۷ ۱۹۰۷۰۲۱۷۹۸ ۶۰۹۴۳۷۰۲۷۷ ۰۵۳۹۲۱۷۱۷۶ ۲۹۳۱۷۶۷۵۲۳ ۸۴۶۷۴۸۱۸۴۶ ۷۶۶۹۴۰۵۱۳۲ ۰۰۰۵۶۸۱۲۷۱ ۴۵۲۶۳۵۶۰۸۲ ۷۷۸۵۷۷۱۳۴۲ ۷۵۷۷۸۹۶۰۹۱ ۷۳۶۳۷۱۷۸۷۲ ۱۴۶۸۴۴۰۹۰۱ ۲۲۴۹۵۳۴۳۰۱ ۴۶۵۴۹۵۸۵۳۷ ۱۰۵۰۷۹۲۲۷۹ ۶۸۹۲۵۸۹۲۳۵ ۴۲۰۱۹۹۵۶۱۱ ۲۱۲۹۰۲۱۹۶۰ ۸۶۴۰۳۴۴۱۸۱ ۵۹۸۱۳۶۲۹۷۷ ۴۷۷۱۳۰۹۹۶۰ ۵۱۸۷۰۷۲۱۱۳ ۴۹۹۹۹۹۹۸۳۷ ۲۹۷۸۰۴۹۹۵۱ ۰۵۹۷۳۱۷۳۲۸ ۱۶۰۹۶۳۱۸۵۹ ۵۰۲۴۴۵۹۴۵۵ ۳۴۶۹۰۸۳۰۲۶ ۴۲۵۲۲۳۰۸۲۵ ۳۳۴۴۶۸۵۰۳۵ ۲۶۱۹۳۱۱۸۸۱ ۷۱۰۱۰۰۰۳۱۳ ۷۸۳۸۷۵۲۸۸۶ ۵۸۷۵۳۳۲۰۸۳ ۸۱۴۲۰۶۱۷۱۷ ۷۶۶۹۱۴۷۳۰۳ ۵۹۸۲۵۳۴۹۰۴ ۲۸۷۵۵۴۶۸۷۳ ۱۱۵۹۵۶۲۸۶۳ ۸۸۲۳۵۳۷۸۷۵ ۹۳۷۵۱۹۵۷۷۸ ۱۸۵۷۷۸۰۵۳۲ ۱۷۱۲۲۶۸۰۶۶ ۱۳۰۰۱۹۲۷۸۷ ۶۶۱۱۱۹۵۹۰۹ ۲۱۶۴۲۰۱۹۸۹ ۳۸۰۹۵۲۵۷۲۰ ۱۰۶۵۴۸۵۸۶۳ ۲۷۸۸۶۵۹۳۶۱ ۵۳۳۸۱۸۲۷۹۶ ۸۲۳۰۳۰۱۹۵۲ ۰۳۵۳۰۱۸۵۲۹ ۶۸۹۹۵۷۷۳۶۲ ۲۵۹۹۴۱۳۸۹۱ ۲۴۹۷۲۱۷۷۵۲ ۸۳۴۷۹۱۳۱۵۱

 

 



ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٥ ] [ ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]



نام فایل ضمیمه

دانلود

1
 بافتنی

2  چی به چی

3  چوب

4  گلدوزی

5  گلکاری

6  خیاطی

7  موتور

8  رسامی

9  سبزیکاری

10  طراحی و ساخت احجام تزئینی

11  شبیه سازی خودرو


[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٥ ] [ ٢:٥٠ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

بازیافت زباله های فلزی ،علوم ششم

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٤ ] [ ۱۱:٥٤ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

معمای شتر                                                                              

 نقل کرده اند که در زمان حضرت امام علی (ع) مردی از دنیا می رود و از مال دنیا ۱۷ شتر برای سه پسرش  به ارث می‌گذارد که  طبق وصیت وی(پدرشان)، مقرر شده سه  پسرش شترها را  به نسبت  ۲/۱(یک دوم) و ۳/۱ (یک سوم) و ۹/۱ (یک نهم) بین خود تقسیم نمایند ولی چون اعداد مذکور را در عدد ۱۷ ضرب می‌نمایند سهم سه برادر به ترتیب ۸.۵ و ۵.۶۶ و ۱.۸۸ می‌شود و از طرفی آنها حاضر نبودند شترها را بکشند و به سه قسمت تقسیم نمایند  یا در مال یکدیگر شریک شوند، لذا برای حل مشکل پیش امام می روند. اگر شما باشید برای حل مشکل چه پیشنهادی می‌دهید؟

 

 نظر خود را ارسال کنید

[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٤ ] [ ۱۱:۱٧ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

1- قالبهای کهن

در قالبهای کهن، شعر از تعدادی مصراع هموزن تشکیل می شود. موسیقی کناری نیز همواره وجود دارد و تابع نظم خاصی است.
هر قالب، فقط به وسیله نظام قافیه آرایی خویش مشخّص می شود و وزن در این میان نقش چندانی ندارد. از میان بی نهایت شکلی که می توان برای قافیه آرایی داشت، فقط حدود چهارده شکل باب طبع شاعران فارسی قرار گرفته و به این ترتیب، قالبهای شعری رایج را پدید آورده است :



تصویر

قصیده

مثنوی

غزل

قطعه

ترجیع بند

ترکیب بند

مسمط

مستزاد

رباعی

دو بیتی

تصنیف

چهارپاره

مفرد

تضمین

ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٤ ] [ ٩:٠۳ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 

خداوند در : آیات 1 تا 3 سوره قمر می فرماید:« اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ (1) وَ إِنْ یَرَوْا آیَةً یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (2) وَ کَذَّبُوا وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ وَ کُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ (3)»ترجمه:قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت. و هر گاه نشانه و معجزه‏ ا ى را ببینند اعراض کرده مى‏ گویند: این سحرى است مستمر! آنها (آیات خدا را) تکذیب کردند و از هواى نفسشان پیروى نمودند و هر امرى قرارگاهى دارد.در آیه نخست از دو حادثه مهم سخن به میان آمده: یکى نزدیک شدن قیامت است که عظیم ترین دگرگونى را در عالم آفرینش همراه دارد و سرآغازى‏ است براى زندگى نوین در جهان دیگر، جهانى که عظمت و گستردگى آن براى ما زندانیان عالم دنیا قابل درک و توصیف نیست.و حادثه دیگر معجزه بزرگ شق القمر است که هم دلیلى است برقدرت خداوند بزرگ بر هر چیزو هم نشانه ‏اى است از صدق دعوت پیغمبر گرامیش 



ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٢ ] [ ۸:٢٤ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱٢ ] [ ۱:٠٩ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

باید از همکاران دلسوز وپرتوان تشکر وقدردانی نماییم به خصوص اینکه با نزدیک شدن به امتحانات دغدغه نوع ارزشیابی نحوه ی ثبت نمرات،نوع آزمون و..... دارند که خود دلیل بر این است همکاران ما به کار خود وآموزش مطلوب حساسند ودوست دارند کارشان را بدون عیب ونقص انجام دهند .

اما طبق معمول پس از دستور اجرای هر طرح مشکلات یکی پس از دیگری نمایان می شود وباز جلسه پشت جلسه برای رفع مشکلات وچاره اندیشی .

 به هر حال جدول مواد درسی ونوع ارزشیابی پایه ششم به شرح زیر اعلام شده است که توجه به چند نکته  ضروری است :

*در درس فارسی طبق جدول شامل قرائت فارسی ،املا وانشا بوده !!!!!!!!

*هدیه های آسمان کتبی و۲۰ نمره دارد .

*هنر فقط مستمر و.............


[ ۱۳٩۱/۱٠/۱۱ ] [ ۱۱:۱٦ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

http://s3.picofile.com/file/7555918381/aramesheafsane310.gif

زیر بار ذلت زندگی کردن؛ یعنی مرگ!

کاش این کلمات امام عشق؛ حسین(علیه السلام) را همه عالم می شنید:

لَیْسَ الْمَوْتُ فِی‌ سَبِیلِ الْعِزِّ؛ إلاَّ حَیَوه خَالِدَه؛

وَلَیْسَتِ الْحَیَوه مَعَ الذُّلِّ؛ إلاَّ الْمَوْتَ الَّذِی‌ لاَ حَیَوه مَعَهُ.


مرگ‌ در راه‌ عزّت‌، چیزی نیست؛ مگر زندگانی‌ جاویدان‌!

و زندگانی‌ با ذلّت‌؛ چیزی نیست؛ مگر مرگی‌ که‌ هیچ نشانی از زندگی در آن نیست!

=======================

صلی الله علیک یا أبا عبدالله ...

صلی الله علیک یا أبا عبدالله ...

صلی الله علیک یا أبا عبدالله ...

[ ۱۳٩۱/۱٠/۱۱ ] [ ۱۱:٠٢ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

1 -مبین نوربخش   

2- مبین شیخی 

3- عرفان بابایی

4 -آرمین رضاییان

5 -علی کاظمی 

 


 


 
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱۱ ] [ ٩:٤٥ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

نیروی الکتریکی

نیروی الکتریکی یک نیروی بنیادی است و از بار الکتریکی مایه می‌گیرد. این نیرو ممکن است جاذبه (وقتی‌که دو بار الکتریکی غیر همنوع هستند) یا دافعه (وقتی ه دو بار الکتریکی همنوع هستند) باشد و مقدار آن با حاصل ضرب دو بار الکتریکی نسبت مستقیم و با مجذور فاصله دو بار الکتریکی نسبت معکوس دارد . هنگامیکه اجسام بادار ساکن باشند، در اینصورت نیروی الکتریکی را که بر یکدیگر وارد می‌کنند، نیروی جاذبه یا دافعه الکترواستاتیک است.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱۱ ] [ ۱:٢٦ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

1x 8 + 1 = 9
12x 8 + 2 = 98
123x 8 + 3 = 987
1234x 8 + 4 = 9876
12345x 8 + 5 = 987 65
123456x 8 + 6 = 987654
1234567x 8 + 7 = 9876543
12345678x 8 + 8 = 98765432
123456789x 8 + 9 = 987654321

********************************
1x 9 + 2 = 11
12x 9 + 3 = 111
123x 9 + 4 = 1111
1234x 9 + 5 = 11111
12345x 9 + 6 = 111111
123456x 9 + 7 = 1111111
1234567x 9 + 8 = 11111111
12345678x 9 + 9 = 111111111
123456789x 9 +10= 1111111111


********************************
9x 9 + 7 = 88
98x 9 + 6 = 888
987x 9 + 5 = 8888
9876x 9 + 4 = 88888
98765x 9 + 3 = 888888
987654x 9 + 2 = 8888888
9876543x 9 + 1 = 88888888
98765432x 9 + 0 = 888888888
*********************************
1x 1 = 1
11x 11 = 121
111x 111 = 12321
1111x 1111 = 1234321
11111x 11111 = 123454321
111111x 111111 = 12345654321
1111111x 1111111 = 1234567654321
11111111x 11111111 = 123456787654321
111111111x 111111111 = 12345678987654321

******************************************

[ ۱۳٩۱/۱٠/٩ ] [ ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/٩ ] [ ۱:٥٩ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
آهن ربا و مغناطیس

تاریخچه پیدایش آهنربا

آهنربا به زبان عربی((مغناطیس))و به زبان انگلیسی((مگنت))می گویند.

اکنون بهتر است ببینیم چرا این واژه رابرای((آهنربا))انتخاب کردند.شاید دلیلش این بوده است که می گویند درروزگارقدیم ...

ادامه را از فایل زیر دریافت کنید

آهن ربا

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/۸ ] [ ۱۱:٥٢ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 

 

 

پاورپینت مقدار تقریبی گرد کردن و قطع کردن

مقدار تقریبی

تقریب به معنی نزدیک کردن می باشد. هر گاه مقدار محاسبه شده با مقدار واقعی برابر نباشد ، به آن «مقدار تقریبی» می گوییم.

برای نمایش مقدار تقریبی به جای علامت « = » از علامت «  »استفاده می شود و برای اینکه حدود تقریب ( اختلاف عدد واقعی با عدد تقریبی) مشخص شود از عبارت «با تقریب کمتر از ...» استفاده می کنیم.

 

مثال: « با تقریب کمتر از 1000»     2300 23154

به عبارتی: اختلاف عدد واقعی با عدد تقریبی از 1000 کمتر است.

تقریب زدن اعداد به دو روش انجام می شود. روش قطع کردن و روش گرد کردن


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۸ ] [ ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
پاورپوینت روش تدریس قرآن کلاس ششم( به همراه فیلم آموزش روش اشاره )

 

بعد از دانلود فایل را از حالت زیپ خارج کنید . نرم افزار مرتبط :  WinRAR V 4.6

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/۸ ] [ ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

ریاضیات راه یافت. تصویر هایی بر دیوارهایی در مقبره ها و معبد های مصر باستان بر جا مانده

 است که نشانگر تفکر مختصاتی است. در این تصویر ها صفحات همچون کاغذ شطرنجی به

 مربع هایی تقسیم و جای نقاط بر انها معین گشته است.در آنان مفهوم مختصات به معنای

نقاطی از صفحه با بیان دو عدد کاملا روشن است.مفاهیم طول و عرض بیش از دو هزار سال

 قبل در نوشته های هیپارک و بطلیموس نیز دیده میشود.اما بیتردید نام دو ریاضیدان عینی

فرما و دکارت در پیدایش مختصات امروزی از همگان درخشان تر است.ریاضیدان فرانسوی

موسس تئوری مدرن اعداد پیر دو فرما ظاهرا پیش از دکارت به اصول مختصات دست یافت اما

 دستگاه مختصات به نام دستگاه مختصات دکارتی معروف است زیرا رنه دکارت دیگر فیلسوف

 و ریاضیدان فرانسوی ۱۶۳۷ کتابی به نام "هندسه" به چاپ رساند و مختصات را به جهانیان

معرفی کرد.

اهمیت مختصات:

مختصات امروزه نقش مهم و کاربرد های فراوان دارد.در فیزیک در حرکت در نقشه های جغرافیایی و هر انچه که به مکان یابی نیاز دارد.در علوم هوا و فضا و نجوم و همچنین در کاربرد های نظامی نقش مختصات بی تردید نقش اساسی دارد.

در واقع مختصات اولین قدم برای نزدیک کردن هندسه و جبر است.شاید پل ارتباطی این دو علم را بتوان در مختصات و بعد ها در معادله ی خطی و در نهایت در بخشی از ریاضیات به نام هندسه تحلیلی دنبال کرد.

 منبع:کلاس مجازی ریاضی

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۸ ] [ ٥:٢۱ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

  رییس مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش با تشریح آخرین تغییرات و جزئیات آزمون مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و نمونه دولتی ورود به اول راهنمایی، دبیرستان و هنرستان، گفت:......

طراحی 100 درصد سوالات آزمون ورودی مقطع راهنمایی از پایه ششم

معدل 19 شرط ثبت‌نام در آزمون سمپاد

 



با تشکر از سخت کوشان 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۸ ] [ ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
توف آتشفشانی


خاکسترهای آتشفشانی پس از رسوبگذاری در محیط‌های رسوبی توف‌های آتشفشانی را به‌وجود می‌آورند.

این سنگ‌ها به‌عنوان مصالح ساختمانی کاربرد دارند؛ مانند توف‌های سبزرنگ رشته کوه البرز.



پوکه ی معدنی


از پوکه‌ی معدنی به‌عنوان مصالح ساختمانی در سقف‌ و دیوارهای پیش ساخته ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

سبک‌بودن، تخلخل زیاد و سیمان‌گیری خوب از ویژگی‌های این سنگ می‌باشد.



ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۸ ] [ ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

نمونه تمرین فصل سوم ریاضی ششم، اندازه گیری طول و زاویه

1

 

 منبع: Khansar teacher پایه ششم


[ ۱۳٩۱/۱٠/٦ ] [ ۳:٥٢ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

آموزش اسطرلاب چیست؟ ( درس دهم مطالعات اجتماعی ششم)

اسطرلاب از ابزارهای قدیم نجوم و طالع‌بینی است. اسطرلاب وسیله بسیار کارآمدی در نجوم رصدی بوده و اکنون بیشتر برای کاربردهای آموزشی بکار می‌رود.

این ابزار برای سنجش ارتفاع‌، سمت‌، بعد و میل خورشید و ستارگان‌، تعیین وقت‌ در ساعات روز و شب‌، قبله‌ و زمان طلوع و غروب‌ آفتاب و بسیاری کاربردهای دیگر به‌کار می‌رفته‌است.

نام

نام آن را مشتق از کلمه یونانی استرلابوس نوشته‌اند و برخی در معنی آن به غلط «ترازوی ستارگان» را ذکر کرده‌اند. حمزه اصفهانی واژه «اسطرلاب» را معرب ترکیب فارسی «ستاره‌یاب» می‌داند.

تاریخ

بسیاری از منابع تاریخی اختراع اسطرلاب را به هیپارخوس نسبت می‌دهند اما به نظر می‌رسد ایزارهای مشابه با توانایی‌های مختلف در بین ستاره‌شناسان آشور و بابل رایج بوده و نمونه‌های یونانی نتیجه تکمیل این ابزارها بوده‌است. از اسطرلاب‌های یونانی نمونه‌ای در دست نیست.

از قرن نهم میلادی تا قرن نوزدهم اسطرلاب‌های بسیاری در ایران و دیگر کشورهای جهان اسلام ساخته شد. به گفته‌ای نخستین سازنده اسطرلاب در میان مسلمانان محمد فزاری پسر ابراهیم فزاری بوده‌است. تا چندی پیش احتمال می‌رفت که کهن‌ترین اسطرلابی که تاکنون باقی مانده‌، در ۳۷۴ق‌/۹۸۴م به دست دو برادر اصفهانی به نامهای احمد و محمد بن ابراهیم در اصفهان ساخته شده باشد. اما ظاهراً کهن ترین نمونه شناخته شده که نام سازنده و تاریخ ساخت برآن حک شده‌است اسطرلابی است که به گواهی کتیبه کوفی پشت کرسی آن به دست «بسطلس» در تاریخ ۳۱۵ هجری قمری ساخته شده‌است

 

اجزای اسطرلاب

  • حلقه‌
  • عروه‌
  • کرسی
  • اُم
  • حجره
  • صفایح
  • عنکبوتیه
  • عِضاده
  • محور
  • فرس یا اسبک

کاربردهای اسطرلاب

اسطرلاب بیش از ۳۰۰ کاربرد دارد. از کاربرد‌های زمان اسلامی آن می‌توان به قبله یابی و تعیین ساعات اذان‌ها اشاره کرد. به برخی از کاربرد‌های نجومی آن در زیر اشاره شده‌است:

  • نمایش آسمان در لحظه دلخواه
  • محاسبه زمان طلوع و غروب اجرام آسمانی در زمان دلخواه
  • اندازی گیری فواصل و ارتفاعات با روشهای هندسی و مثلثاتی
  • محاسبه مکان اجرام آسمانی در آسمان
  • تعیین زمان از طریق مشاهده اجرام آسمانی
  • تعیین طول روز و طول شب
  • یکی دیگر از کاربرد‌های اسطرلاب در زمان‌های گذشته طالع بینی بوده‌است.قدیمیان اعتقاد داشتند که صورت فلکی ای که در لحظهٔ تولد هر کس، در حال طلوع است، صورت فلکی طالع آن فرد است. آن‌ها برای هر یک از آن صورت فلکی‌ها خصوصیاتی را در نظر گرفته بودند که همان خصوصیات فرد بودند. اما آن‌ها فقط از صورت فلکی‌های دایره البروجی برای این کار استفاده میکردند که این صورت فلکی‌ها در اسطرلاب نشان داده شدند و به کمک اسطرلاب به راحتی می‌توان صورت فلکی طالع هر فرد را، با دانستن موقعیت خورشید در آن لحظه، مشخص کرد.

تصویر:Astrolabe-Persian-18C.jpg

منبع ویکیپدیا

[ ۱۳٩۱/۱٠/۳ ] [ ۳:۱٩ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 






ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
 
کد رهگیری شما برای مراجعات بعدی 95966  میباشد


[ ۱۳٩۱/۱٠/۳ ] [ ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

دانلود فیلم های مطالعات اجتماعی ششم، درس اصفهان نصف جهان

 

دانلود فیلم میدان نقش جهان(میدان امام)

 

دانلود فیلم مسجد امام(مسجد جامع عباسی)

 

دانلود فیلم مسجد شیخ لطف الله

 

دانلود فیلم کاخ عالی قاپو

پاورپوینت درس دهم مطالعات اجتماعی -قدرتی

[ ۱۳٩۱/۱٠/۳ ] [ ٢:٠٤ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
[ ۱۳٩۱/۱٠/۳ ] [ ٢:٠٤ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

مطالب جالب درباره ی نقطه - خط - زاویه

نقطه   -   خط     -    زاویه

توسط مهدی زینلی

 

 

[ ۱۳٩۱/۱٠/۳ ] [ ۱:۳۱ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

فایل ها را بعد دریافت با نرم افزار      win rar    باز کنید  و با پلیر  kmplayer باز کنید

 

دانلود نرم افزار جالب کار با نقاله و زاویه

 

توسط مهدی زینلی

[ ۱۳٩۱/۱٠/۳ ] [ ۱:۳۱ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

تعریف کلمات هم خانواده: به کلماتی میگویند که از یک ریشه گرفته شده

 باشند و حرف های اصلی آن کلمه در کلمه های هم خانواده اش پشت سر

 هم بیاید. مانند:(تحمٌل ـ حمل ـ حامل )یا(عجله ـ عجول ـ تعجیل)و...

 

 

 

چند نمونه کلمه هم‌خانواده

 

 

 

 سه حرف اصلی "ح ب ب" : حبّ ٬ حبیب ٬ محبوب ٬ حبیبه

 

 سه حرف اصلی "ا م ر" : امیر٬ مامور٬ امور ٬ اَمر ٬ اوامر ٬ اُمرا

 

 سه حرف اصلی "ج ل ل" : جلیل ٬ مجلل ٬ تجلیل ٬ جلال ٬ جَلاله

 

 سه حرف اصلی "و ح د" : وحید ٬ واحد ٬ موحد ٬ توحید ٬ وحدانیت

 

 سه حرف اصلی "ح ق ق" : تحقیق ٬ محقق ٬ حقیقت ٬ حقّ ٬ حقوق

 

 سه حرف اصلی "ش ر ع" : شرع ٬ مشروع ٬ شریعت ٬ شارع ٬ تَشَرُع

 

 سه حرف اصلی "د ر س" : درس ٬ مدرسه ٬ تدریس ٬ مدرّس ٬ دروس

 

  سه حرف اصلی "س ج د" : سجده ٬ مسجد ٬ سجود ٬ ساجد ٬ مساجد

 

 سه حرف اصلی "ش ر ک" : شرکت ٬ شراکت ٬ شریک ٬ مشرک ٬ شِرک

 

 سه حرف اصلی "س ک ن" : مسکن ٬ تسکین ٬ سکنی ٬ سکونت ٬ ساکن



 

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/٢ ] [ ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

مهم ترین پسوند ها:

1-      گر:معنی شغل وکار می دهند.مانند (رفتگر، مسگر، آهنگر.............)

2-      زار:معنی مکان وفراوانی می دهند. مانند (گلزار، چمنزار، علفزار............)

3-      ستان :معنی مکان می دهند.مانند (بیمارستان، کوهستان، هنرستان............)

4-      بان : معنی مراقبت ونگهبانی می دهند. مانند (دروازه بان ،باغبان، نگهبان............)

5-      گین : با اسم ترکیب می شود وصفت می سازد.( خشمگین ،غمگین، اندوهگین،...............)

6-      مند : مانند (هنرمند ،ثروتمند..............)

7-      سار: مانند(کوهسار ،چشمه سار،شاخسار...........)

8-       انه :قید وصفت می سازد. مانند(صبحانه ،کودکانه ،عاقلانه ..............)

9-      گار :مانند (آفریدگار، سازگار، آموزگار............)

10-  ه :اسم وصفت می سازد.مانند (لبه ،دسته ،گرفته ،هفته.............)

11-  دان :مانند (نمکدان ، شمعدان ........)

*************************************************************

مهم ترین  پیشوند ها:

1-      با :  مانند (با ادب ،با ایمان ،باسواد...........)

2-       بی :مانند (بی سواد ،بی ادب .................)

3-       نا : مانند (نادرست ،ناامید ،نا شناس..........)

4-      هم :مانند  (هم خانواده ،همکار ،...............)

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱ ] [ ۱۱:۱٥ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]


 


در همه این موارد نیروی دست یا نیروی پای شخص باعث حرکت ، جابه جایی، تغییر شکل یا تغییر جهت جسم می شود.


تعاریف:

نیرو کشش و رانش است.


نیرو عاملی است که باعث حرکت اجسام ساکن می شود.

 

نیرو عاملی است که باعث توقف اجسام متحرک می شود.


نیرو عاملی است که باعث تغییر جهت اجسام می شود.


نیرو عاملی است که باعث تغییر شکل اجسام می شود.

 

 


اقسام نیرو:

 

نیروی گرانش

 

 

نیروی اصطکاک

 

 


نیروی تکیه گاه


نیروی الکتریکی

 

نیروی مغناطیسی



ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱ ] [ ۱٠:٢٠ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

1 .دانش آموزان در اعمال نیرو به اجسام دیگر و همزمان احساس عکس العمل آن، تجربهٔ کافی دارند. اما نمی دانند وقتی مثلاًبه توپی ضربه می زنند، به توپ نیرو وارد کرده اند و همزمان توپ نیز به پای آنها نیرو وارد کرده است. چون کلمهٔ نیرو در زندگی روزمره ودر محاوره های معمولی استفاده می شود معادل علمی آن که همان هل دادن یاکشیدن  است را باید ابتدا جا بیندازیم. برای این منظورمعمولاً از فراخوانی تجربه های دانش آموزان استفاده می کنیم.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱ ] [ ۸:٠٥ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 

فواید زلزله

زلزله هم مثل هر پدیده دیگری فقط ضرر محض و یا منفعت تام ندارد بلکه  در کنارآسیب هایی که می رساند فوایدی هم دارد

که عبارتند از:

1- موجب رانده شدن مواد معدنی ازعمق به سطح و امکان اکتشاف و استخراج آن ها

2- نیروهای به وجود آورنده زلزله باعث ایجاد رشته کوه ها و تنوع درتوپوگرافی و آب و هوای زمین

3-کمک به زمین شناسان جهت اطلاع ازساختمان داخلی زمین

4-  معیاری مهم در پیش بینی فوران آتش فشان ها

همچنین هواى کوهستانى و طوفانى ، وجود معادن گوناگون ، چشمه هاى آب معدنى و آب هاى گرم متعدد و خروج گازهاى مختلف به خوبى معلوم مى کند که در طى دوره هاى زمین شناسى چه تغییرات بزرگى در هر ناحیه به وقوع پیوسته و تمام این ها در نتیجه زمین لرزه هاى شدید ایجاد شده است.


منبع : ت مثل تایباد . . . ت مثل تربت

[ ۱۳٩۱/۱٠/۱ ] [ ٧:٥٥ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]

 آموزش آمار و احتمال ششم ابتدایی

 

سایت تبدیل واحد های اندازه گیری  مربوط به فصل سوم ریاضی ششم    

 

این فیلم آموزشی برای ریاضی سوم دبستان کاربرد دارد . برای تبدیل کیلومتر به متر و کیلوگرم به گرم و ....

 

 

محاسبه فاصله بین شهر های کشور

ماشین حساب پیشرفته مهندسی و عملیات محاسباتی ریاضی

شاید تا به حال به این فکر کرده باشید که بعد از میلیارد چیست؟؟

ترتیب بدین صورت است که بعد از هزار و میلیون میلیارد داریم که بیلیارد هم خوانده می شود و بعد از آن بیلیون و تریلیون و ... را داریم. به طور کلی اعداد را می توان در جدول زیر مشاهده کرد. 

البته این جدول را می توان تا 100 مورد نوشت که آخرین آن 10600 است که قابل تصور هم نیست.

 

 Worldجهان  USآمریکا  n زیلیون   nth zillion  n
 106  106   میلیون  Million  1
 109     میلیارد  Milliard  2
 1012  109    بیلیون  Billion  3
 1018  1012  تریلیون  Trillion  4
 1024  1015   کوادریلیون  Quadrillion  5
 1030  1018  کوینتیلیون  Quintillion  6
 11036  1021   سیکستیلون  Sextillion  7
 1042  1024  سپتیلیون  Septillion  8
 1048  1027  اکتیلیون  Octillion  9
 1054  1030   نونیلیون  Nonillion  10
 1060  1033  دسیلیون      Decillion  11
 1066  1036  آندسیلیون  Undecillion  12
 1072  1039    دودسیلیون  Dodecillion  13
 1078  1042    تریدسیلیون  Tredecillion  14
 1084  1045   کواتردسیلیون  Quattuordecillion  15
 1090  1048  کویندسیلیون  Quindecillion   16
 1096  1051  سیکسدسیلیون  Sexdecillion  17
 10102  1054  سپتندسیلیون  Septendecillion  18
 10108  1057  اکتودسیلیوم  Octodecillion  19

 10114

 1060  نومدسیلیون  Novemdecillion  20

واحد انتر لولی تازه کشف شده است AL


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/۱٠/۱ ] [ ۱٢:۳٦ ‎ب.ظ ] [ امیر حسین خزایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به بازدیدکنندگان - این وبلاگ می کوشد تا مطالب تازه وجدیدی را در اختیار دانش آموزان -اولیا -پرسنل مدرسه وتمامی بازدیدکنندگان قرار دهد
موضوعات وب
RSS Feed

سیستم افزایش آمار هوشمند تک باکس
<CENTER>مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت